Friday, June 8, 2018

Faktor Kegagalan Saya

Faktor Kegagalan Saya


Saya ni jahat, mana ada budak baik gagal universiti.

Banyak faktor yang menyumbang kepada kegagalan saya, antaranya:

1. Kewangan
2. Games
3. Palapes
4. Perempaun
5. Lemah semangat (mudah putus asa)

Dulu ada ustaz cakap, kita tak akan menjadi seorang mumin yg sejati sebelum didatangkan dengan dugaan. Dugaan tu tiga "ta", harta, wanita dan tahta.

Harta
Dulu saya belajar di uia gombak, kl. Yuran boleh tahan la mahal. RM1500. Nak dijadikan cerita PTPTN saya tidak lulus dan tidak boleh diuruskan lagi. Sebab ada masalah besar jugak. So, memang ada masalah kewangan yg sangat kritikal. Bapak saya bukan toke balak, keje kampung je, klapa sawit. Saya x nak bebankan abah. So saya masuklah palapes dengan alasan menggunakan duit elaun palapes untuk membayar yuran. Saya memang berat sangat nak masuk palapes sebab saya boleh agak pelajaran saya mesti akan jatuh. Nak buat macam mana? duit punya pasal masuk jelah palapes.

Palapes
Saya kos engineering, mungkin saya tak pandai menguruskan masa belajar. Saya tak salahkan palapes ok. Sbb ada je kawan saya palapes dpt 4 flat(bukan engin). Yang engin ada gak yg dapat 3.6(engin). Ramai je yg berjaya. Tapi saya tidak. Kenapa? palapes ni sangat letih. Latihan sabtu ahad, bangun pukul 4 pagi, 8 malam baru balik bilik. Pegi gelap balik pun gelap. dua hari macam tu, memang penat lah sebab tak rehat. Keletihan tu dibawa ke hari isnin, isnin komfom penat tak hilang lagi, so saya yg semangat x berapa kuat ni tido je lah kat bilik x g kelas. Banyaklah pelajaran yang terabai. Slalunya hari rabu baru letih tu hilang. Tak percaya? tanya budak palapes.

Lemah semangat(mudah giveup)

Sebenarnya sebelum itu saya pernah gagal, dari kegagalan itu saya bangkit dengan semangat yg berkobar2. Study di setiap masa lapang. Gap 1 jam atau 2 buat latihan di kelas2 kosong d uia tu. Memang rajin tahap gaban lah. Malam lepas solat maghrib je tepacak depan meja study, study smpai tengah malam. Rajin kan? Ada 1 hari kawan saya datang dan cakap "weh, ak rasa sem ni ko dapat 4 flat la" den pon gombira lah, ado orang doakan tuh. Tapi result mid-term x seperti yg saya target. Saya terget semua A, sebab banyak exam mudah2 belaka, ada 3 exam tu saya klua sejam awal. Korang agak brape saya dapat? ni dia allah nak uji, 1 A je ak dapat. klu anda la kan, anda frust x? dari situ saya bisik dalam hati. "x payah la blaja macam nak mati, bukan bleh dapat A pon, lectere kedekut markah" then start dari situ semangat makin luntur. Ditambah lagi dengan beban kewangan, palapes..pecah kepala pk..

Tukar Channel sket

Perempuan
Tak cukup dengan masalah tu muncul pulak masalah lain. Aku pon x da nak salahkan pompan tu. Cuma aku nak tanya, knapelah tibe2 kau hadir dalam hidop aku? Main jaoh2 la..plzzzz.. Tapi aku pon bodoh gak sebab layan pompan tu. Dulu masa kat sekolah ramai gak pompan gedik2 ngan aku, ajak kapel lah, nak kawan lah, mcm2, tp ak bwt bodo je. Sbb aku ni skema sket, fokus blaja je. Dan aku memang anti kapel2 ni, benci tahap dewa kat org yg kapel. Tapi bila sampai universiti allah nak uji sikit je, bagi pompan yang comel, mcm yg aku impikan memang cair la kan. Nampak sangat yg iman aku ni lemah tahap dewa. Mak aku pon pelik gak knape tetibe aku layan pompan, dlu segan tahap dewa ngan pompan. Ahhh..biarlah. Serabut otak pk. Tak kapel pon, tapi orang dok kate kitorang kapel. Ntah lah, complicated sngt. Ajak nikah tak nak, phuiii..pompan klu stakat nak suke2 g main jaoh2 la weyh. Nak bercinta niat nak suka2 haram. Tak percaya dengar ceramah ustaz azhar.

Games
Aku ni kaki games, pc gamers. Masa kat matrik uia dulu mmg keje aku main game jer, siap beli desktop lagi. Tak main la gaming guna laptop ni, lag. Noob sapa gaming pakai laptop (laptop gamers jgn mare, gurau..hehe). Sbenarnya lepas gagal kali pertama aku dah stop gaming, dah jual semua desktop dan gaming devise. 2 tahun tak main game, sampai tahap main pes pon kalah dgn bdk2 noob. Mmg tahap noooooob masa tu sbb lama x main. Then bila masalah dah banyak, otak aku pon x bleh nak pk ape dah. mmg jem otak ni. Share dgn orang pon bengong gak ornag tu sbb tak bg solution kepada masalah aku yg menimbun. Bila otak dah serabut tahap gaban, pk pon dh x waras. Quran ntah kemana, surau dah x pegi dan mcm2lah pekara bodoh yg ak bwt. Tension dah tahap dewa n x leh nak pk, penah gak banyak kali aku hentak kepala ni kat meja, sbb dh tension sangat..mcm org gila pn ada dah rasa. Last2 ak beli gaming desktop, maka bergaminglah 24/7 untuk melepaskan tension. Kurang jugak, tapi caranya tak btol. Alhamdulilah sekarang ni dah ok, normal.

Semoga kegagalan ini memberikan ikhtibar kepada diri saya dan kepada semua2 orang d dunia ini. Jangan jadi macam saya. Kalau ada masalah, pls share dengan orang. Dgn parent, kawan karib, lecture, dan yg terbaik kaunselor ataupon ustaz/ustazah. Paling afdal kembali kepada Allah.

sekian saja dari saya sollehudin..

assalamualikum..

go to link download
download
alternative link download